Când discutăm despre cele mai importante personaje din mitologia românească, este musai să o aducem în prim-plan şi pe Baba Dochia sau Odochia. Veselă, încrezătoare, curioasă, visătoare, furioasă, suspicioasă, iubitoare…Indiferent de expresia ei, Baba Dochia este un arhetip.
Un simbol al trecerii, dar și al renașterii, într-un cuvânt, al ciclicităţii anotimpurilor și metaforă a vieții însăși. Oamenii au avut dintotdeauna credințe, iar cele mai multe sunt legate de natură și de forța ei de regenerare.Cea mai cunoscută dintre legendele Babei Dochia ne spune că aceasta a urcat muntele însoțită de oile sale și îmbrăcată cu nouă cojoace. În timpul urcării a tot lăsat câte unul pentru a se elibera de povară, dar când a ajuns sus, un ger năpraznic s-a năpustit asupra muntelui, iar Baba și oile ei au înghețat.
În folclorul românesc, cea mai cunoscută şi probabil cea mai veche legendă despre Baba Dochia este cea culeasă de Gheorghe Asachi, poet, prozator și dramaturg român care a trăit între anii 1788 – 1869. „Această legendă spune că Dochia ar fi fost fiica regelui dacDecebal. Traian, cuceritorul Daciei se îndrăgostește de Dochia. Aceasta refuză să i se alăture și se refugiază împreună cu „a ei popor” pe muntele considerat sacru de către daci, Ceahlău. Dându-și seama că nu poate scăpa de patima lui Traian, îi cere ajutor zeului suprem Zamolxes, care o transformă împreună cu turma sa în stâncă”. (https://ro.wikipedia.org/wiki/Baba_Dochia).
O altă variantă povestește despre Baba Dochia care a avut un fiu, pe numele său Dragobete care s-a căsătorit împotriva dorinței ei. „Pentru a-și necăji nora, într-o zi rece de iarnă, i-a dat acesteia un ghem de lână neagră și a trimis-o la râu să-l spele, spunându-i să nu se întoarcă până când lâna nu devine albă. Fata a încercat să spele lâna, dar chiar dacă degetele sale au început să sângereze, culoarea lânii rămânea tot neagră. De disperare, pentru că nu se putea întoarce acasă la soțul iubit, a început să plângă. Impresionat de durerea fetei, Domnul Iisus Hristos i-a apărut în cale și i-a dat o floare roșie, spunându-i să spele lăna cu ea. Mulțumindu-i, fata a pus floarea în apă, a spălat lâna și a constatat cu uimire că lâna s-a albit. Fericită că a reușit să ducă la bun sfârșit această sarcină grea, fata se întoarce acasă. Auzind povestea fetei, Baba Dochia se înfurie crezând că este primăvară, deoarece doar Mărțișor îi putuse oferi o floare fetei. Pornește îmbrăcată în nouă cojoace (unele variante povestesc de 12) în căutarea primăverii. Pe parcursul călătoriei, soarele puternic o face să își scoată rând pe rând cele nouă cojoace pe care le purta, până rămâne fără niciunul. Vremea se schimbă brusc și Baba Dochia îngheață”.(https://ro.wikipedia.org/wiki/Baba_Dochia). Folclorul popular românesc asociază cele nouă zile de pe 1 Martie până pe 9 Martie cu povestea Babei Dochia născându-se astfel mitul Babelor.
„Indiferent ce spune legenda, pentru mine Baba Dochia este o metaforă a <<luptei>> dintre iarnă și primăvară, Ileana Horoba-Danci, artistă, creatoare a Mărţişorului de colecţie Baba Dochia.
În Maramureş, Baba Dochia este legată şi de legenda Mărţişorului. Studiile de etnografie din zonă, vorbesc despre o fată a Babei Dochia pe nume Alb, ce era considerată în unele sate din Maramureş fata Babei Dochia pentru că Baba Dochia era de felul ei mai ciudată, iar această fată, de o frumuseţe rară, nu vorbea niciodată, deşi nu era mută. Părea un personaj rupt de lume, şi oamenii o ţineau la distanţă, iar ea ca să evite gura lumii s-a retras în pădure, dar după un timp şi-a dorit să revină în sat. S-a reîntors noaptea ca să nu sperie pe nimeni. În sat trăia un fecior foarte năstruşnic pe nume Roşu, aşa i se spunea pentru că avea o fire de nestăpânit, foarte frumos dar foarte aprig, care în noaptea aceea îşi făcea plimbarea la fetele din sat, cum făceau feciorii din Maramureş, mergând de la o casă la alta, în speranţa că vor găsi cea mai frumoasă fată. Se spune că Alb a ajuns la o poartă maramureşeană, superbă, care avea sculptată şi împletitura ce simbolizează infinitul, viaţa şi moartea. O poartă care era păstrată intactă dar casa din spatele ei era o ruină. Ea atrasă de poarta pe care nu şi-o mai amintea, merge spre acel loc, dar în poartă ajunge şi acest fecior pe nume Roşu. El a fost vrăjit de frumuseţea ei, crezând că e o nălucă pentru că nu o mai văzuse până atunci. Cele două suflete s-au unit într-unul singur prin taina iubirii. De aici a apărut legenda şnurului de Mărţişor.
„Am crescut cu povești și legende despre mărțișor și Baba Dochia, motiv pentru care într-un fel firesc am ajuns acum mulți ani să caut a descoperi mai îndeaproape această inestimabilă tradiție. Colecțiile pe care le dedic an de an Babei Dochia sunt cel mai aproape de sufletul meu dintre toate mărțișoarele pe care le creez. Ele îmi dau ocazia să exprim în aceste minuscule portrete, tot ce am adunat în drumul meu legat de această temă.
Vă invit să le descoperiți și să vă descoperiți în ele și în tot ce ne definește ca popor, conștienți fiind și rămânând, că facem parte dintr-un întreg și trebuie să respectăm tot ce omul a creat frumos pe Pământ. Să nu uităm în același timp că tot ce noi creem, e inspirat din ceva mult mai măreț, și anume natura cu tot ce ne înconjoară”, Ileana Horoba-Danci.
Despre Cultura Cucuteni și cât de mult mă fascinează de la 15 ani de când am descoperit-o, aș putea să vă povestesc zile în șir. Eram în clasa a IX-a când am aflat despre existența ei și am văzut primele imagini. Tot atunci am descoperit si ceramica, iar sentimentul era că am pătruns într-o lume …
Obiceiul de a dărui mici obiecte care să aducă sănătate, noroc, viaţă lungă, prosperitate, speranţă etc se pierde în negura timpului. La începuturi, era vorba de o monedă din aur, argint sau aramă, găurită în mijloc şi prinsă şnur alb-negru/alb- roşu care se lega la încheietura mânii stângi sau se prindea în piept. Mărţişorul este …
Simbol al primăverii şi bunăstării, mărţişorul se poartă o perioadă bine determinată, după care se agaţă în copacii care urmează să înflorească. Procesul scoaterii mărţişoarelor a fost legat de practicile de previziune a vremii. În sud, spre exemplu, oamenii cred că trebuie să-ţi dai jos mărţişorul doar atunci când vezi un stol de berze. În …
Alb de înalt şi de zbor/roşu fir/se-mpletesc/în fir de mărţişor. Atunci când e dăruit, mărţişorul trebuie să fie însoţit de gânduri curate şi de încrederea într-un an bun pentru cel care-l primeşte. În vechime, mărţişorului îi erau atribuite puteri tămăduitoare şi era purtat de către femei în jurul gâtului pentru a le feri de petele …
Acest website folosește fișiere cookie pentru a îmbunătăți experiența de navigare. Puteți, dacă doriți, să schimbați aceste setări. Setări cookieAccept
Setări cookies.
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Comenzile de minim 350 lei beneficiază de transport gratuit prin curier. Ofertă valabilă doar pe teritoriul României. Respinge
Baba Dochia – metaforă a vieţii
Când discutăm despre cele mai importante personaje din mitologia românească, este musai să o aducem în prim-plan şi pe Baba Dochia sau Odochia. Veselă, încrezătoare, curioasă, visătoare, furioasă, suspicioasă, iubitoare…Indiferent de expresia ei, Baba Dochia este un arhetip.
Un simbol al trecerii, dar și al renașterii, într-un cuvânt, al ciclicităţii anotimpurilor și metaforă a vieții însăși. Oamenii au avut dintotdeauna credințe, iar cele mai multe sunt legate de natură și de forța ei de regenerare. Cea mai cunoscută dintre legendele Babei Dochia ne spune că aceasta a urcat muntele însoțită de oile sale și îmbrăcată cu nouă cojoace. În timpul urcării a tot lăsat câte unul pentru a se elibera de povară, dar când a ajuns sus, un ger năpraznic s-a năpustit asupra muntelui, iar Baba și oile ei au înghețat.
În folclorul românesc, cea mai cunoscută şi probabil cea mai veche legendă despre Baba Dochia este cea culeasă de Gheorghe Asachi, poet, prozator și dramaturg român care a trăit între anii 1788 – 1869. „Această legendă spune că Dochia ar fi fost fiica regelui dac Decebal. Traian, cuceritorul Daciei se îndrăgostește de Dochia. Aceasta refuză să i se alăture și se refugiază împreună cu „a ei popor” pe muntele considerat sacru de către daci, Ceahlău. Dându-și seama că nu poate scăpa de patima lui Traian, îi cere ajutor zeului suprem Zamolxes, care o transformă împreună cu turma sa în stâncă”. (https://ro.wikipedia.org/wiki/Baba_Dochia).
O altă variantă povestește despre Baba Dochia care a avut un fiu, pe numele său Dragobete care s-a căsătorit împotriva dorinței ei. „Pentru a-și necăji nora, într-o zi rece de iarnă, i-a dat acesteia un ghem de lână neagră și a trimis-o la râu să-l spele, spunându-i să nu se întoarcă până când lâna nu devine albă. Fata a încercat să spele lâna, dar chiar dacă degetele sale au început să sângereze, culoarea lânii rămânea tot neagră. De disperare, pentru că nu se putea întoarce acasă la soțul iubit, a început să plângă. Impresionat de durerea fetei, Domnul Iisus Hristos i-a apărut în cale și i-a dat o floare roșie, spunându-i să spele lăna cu ea. Mulțumindu-i, fata a pus floarea în apă, a spălat lâna și a constatat cu uimire că lâna s-a albit. Fericită că a reușit să ducă la bun sfârșit această sarcină grea, fata se întoarce acasă. Auzind povestea fetei, Baba Dochia se înfurie crezând că este primăvară, deoarece doar Mărțișor îi putuse oferi o floare fetei. Pornește îmbrăcată în nouă cojoace (unele variante povestesc de 12) în căutarea primăverii. Pe parcursul călătoriei, soarele puternic o face să își scoată rând pe rând cele nouă cojoace pe care le purta, până rămâne fără niciunul. Vremea se schimbă brusc și Baba Dochia îngheață”.(https://ro.wikipedia.org/wiki/Baba_Dochia). Folclorul popular românesc asociază cele nouă zile de pe 1 Martie până pe 9 Martie cu povestea Babei Dochia născându-se astfel mitul Babelor.
În Maramureş, Baba Dochia este legată şi de legenda Mărţişorului. Studiile de etnografie din zonă, vorbesc despre o fată a Babei Dochia pe nume Alb, ce era considerată în unele sate din Maramureş fata Babei Dochia pentru că Baba Dochia era de felul ei mai ciudată, iar această fată, de o frumuseţe rară, nu vorbea niciodată, deşi nu era mută. Părea un personaj rupt de lume, şi oamenii o ţineau la distanţă, iar ea ca să evite gura lumii s-a retras în pădure, dar după un timp şi-a dorit să revină în sat. S-a reîntors noaptea ca să nu sperie pe nimeni. În sat trăia un fecior foarte năstruşnic pe nume Roşu, aşa i se spunea pentru că avea o fire de nestăpânit, foarte frumos dar foarte aprig, care în noaptea aceea îşi făcea plimbarea la fetele din sat, cum făceau feciorii din Maramureş, mergând de la o casă la alta, în speranţa că vor găsi cea mai frumoasă fată. Se spune că Alb a ajuns la o poartă maramureşeană, superbă, care avea sculptată şi împletitura ce simbolizează infinitul, viaţa şi moartea. O poartă care era păstrată intactă dar casa din spatele ei era o ruină. Ea atrasă de poarta pe care nu şi-o mai amintea, merge spre acel loc, dar în poartă ajunge şi acest fecior pe nume Roşu. El a fost vrăjit de frumuseţea ei, crezând că e o nălucă pentru că nu o mai văzuse până atunci. Cele două suflete s-au unit într-unul singur prin taina iubirii. De aici a apărut legenda şnurului de Mărţişor.
Related Posts
Cultura Cucuteni -Tripolie
Despre Cultura Cucuteni și cât de mult mă fascinează de la 15 ani de când am descoperit-o, aș putea să vă povestesc zile în șir. Eram în clasa a IX-a când am aflat despre existența ei și am văzut primele imagini. Tot atunci am descoperit si ceramica, iar sentimentul era că am pătruns într-o lume …
Mărţişorul, o fărâmă de spirit românesc
Obiceiul de a dărui mici obiecte care să aducă sănătate, noroc, viaţă lungă, prosperitate, speranţă etc se pierde în negura timpului. La începuturi, era vorba de o monedă din aur, argint sau aramă, găurită în mijloc şi prinsă şnur alb-negru/alb- roşu care se lega la încheietura mânii stângi sau se prindea în piept. Mărţişorul este …
Mărţişorul, legendă şi tradiţie
Simbol al primăverii şi bunăstării, mărţişorul se poartă o perioadă bine determinată, după care se agaţă în copacii care urmează să înflorească. Procesul scoaterii mărţişoarelor a fost legat de practicile de previziune a vremii. În sud, spre exemplu, oamenii cred că trebuie să-ţi dai jos mărţişorul doar atunci când vezi un stol de berze. În …
Mărţişorul, poezie şi tămăduire
Alb de înalt şi de zbor/roşu fir/se-mpletesc/în fir de mărţişor. Atunci când e dăruit, mărţişorul trebuie să fie însoţit de gânduri curate şi de încrederea într-un an bun pentru cel care-l primeşte. În vechime, mărţişorului îi erau atribuite puteri tămăduitoare şi era purtat de către femei în jurul gâtului pentru a le feri de petele …